Reisverslag 2019

REISVERSLAG 2019   SJAAK PACH STICHTING

Op zondag 21 juli startte de jaarlijkse vaarvakantie van de Sjaak Pach Stichting vanaf de Rijnkade te Arnhem. Het werd een Duitsland reis, de route die vorig jaar door de lage waterstand niet kon doorgaan. Het bestuur en een aantal vrijwilligers zijn zaterdag al aangekomen om alles aan boord van de “Prins Willem Alexander” in gereedheid te brengen voor het slagen van deze reis. De overige vrijwilligers arriveerden vol enthousiasme in de avonduren. Klaar om de deelnemers te ontvangen.

In de ochtenduren van zondag waren er voor iedereen instructiesessies waarna de lunch werd genuttigd. Om 14.00 u kwamen de deelnemers aan boord. Voor een aantal bekenden was het een vreugdevol weerzien. Voor de nieuwe deelnemers was het misschien ook wel een beetje spannend. Het was erg druk aan boord door de vele wegbrengers maar rond 16.30 u verlieten zij het schip en kon de vakantie voor de deelnemers echt beginnen.

Wij wisten dat wij een zonnige en heel warme periode tegemoet gingen. Na de avondmaaltijd werd een welkomstsorbet uitgeserveerd door het keukenteam waarna eenieder het centrum van de stad in gingen.

Maandagochtend vroeg kwam de bemanning aan boord waarna de trossen losgingen voor de eerste fase van onze trip. Eerst gingen wij naar Wesel om de middag daar, door te brengen waarna wij door gingen naar Düsseldorf voor de nacht. Al gauw na de lunch ging de loopplank uit en ging iedereen naar het stadje. Wandeling, zon en warmte maakte dat een verkoelend drankje op een terras voor de meesten de eerste keus was. Om 17.00 u vertrokken wij naar Düsseldorf waar wij rond 22.00 u aankwamen. Aan boord was een discofeest gepland. Na een openingsact, met de Limburgse vrijwilligersgroep erbij, kon je heerlijk op de dansvloer volledig je gang gaan op de muziek van onze DJ Lars. Heel laat gingen wij het niet maken want dit is pas de eerste avond.

Vroeg in de ochtend vertrokken wij al richting Keulen. Wederom was het een warme dag en werd er genoten van de tocht boven op het topdek. Velen zochten een schaduwplekje onder het afdak of onder de parasol. Na de lunch kwamen wij aan in Keulen waarna eenieder richting de Altstadt ging. Ondertussen werd het topdek aangekleed voor het thema van de middag: Indonesië. Vanuit de keuken kwamen al de heerlijke geuren van de avondmaaltijd. Rond 18.00 was iedereen welkom bij de verschillende kraampjes voor een heerlijk Indonesisch hapje. Het zag er allemaal mooi uit omdat de meesten zich in Indonesische stijl gekleed hadden. De avond was erg gezellig en eindigde Aziatisch warm.

Na Keulen zetten wij koers richting Andernacht. De tocht werd alsmaar mooier door de prachtige heuvels langs de Rijnoever. Verblijf op het topdek in de ochtenduren is heerlijk verkoelend. Na de lunch kon men het stadje in voor een korte wandeling of een drankje op een terras langs de rivier. Om 16.00 u was een spelletjescircuit georganiseerd. Ondanks de hitte waren er toch nog veel deelnemers die met plezier de opdrachten uitvoerden. Daar was ook een spel met emmers water en volgens mij bracht dat voor sommigen op het eind nog enige verkoeling. De avondmaaltijd was in buffetvorm met een Duitse inslag. Natuurlijk was er de braadworst met zuurkool. De avond was vrij te besteden. Velen genoten van de prachtige ondergaande zon tussen de heuvels van het Rijngebied.

Donderdag gingen wij al heel vroeg naar Düsseldorf. Deze dag zou de warmste worden: 42 gr Ondanks deze warmte werd, bij aan komst na de lunch, het centrum bezocht. Volgens mij liep men van schaduwplek naar schaduwplek. Uiteindelijk werd genoten van een verkoeling op een terras. Na de avondmaaltijd was het tijd voor de laatste avond aan boord met de gebruikelijke Bonte Avond. Een feestavond waarbij de deelnemers zelf konden optreden als artiest met een playback act of zelfs een live gezongen act. Na een geweldige strijd kon de jury de SPS-beker 2019 uitreiken en eindigden wij de avond met dansen bij de muziek van onze DJ.

Op vrijdag gingen wij al vroeg richting Arnhem alwaar wij zullen ontschepen. Het werd een drukke ochtend waarbij de vrijwilligers druk bezig waren met inpakken en schoonmaken van het schip. Bij de broodjes en drankjes rond 12.00 uur werd er nog een dankwoord uitgesproken voor de grote groep van 55 vrijwilligers die het mogelijk hebben gemaakt dat er weer genoten is van een prachtige vakantie.

Nadat wij aangemeerd waren zwaaiden wij de deelnemers uit en hopen wij dat ook zij genoten hebben. Aan de traan in de ogen van sommigen konden wij dit wel opmaken. En wij zeggen dan: volgend jaar weer!

Deel deze pagina op: